DIEVEN
We ontmoeten twaalf personages, wonend aan de rand van een stad. Mensen zoals jij en ik met allemaal hun eigen verhalen en waarheden. Van een jonge uitgehongerde verzekeringsagent, zijn zus die droomt over wolven en hun vader in het bejaardentehuis tot een ambitieuze supermarktmedewerker, een zwangere tiener en een oude zangeres die haar man mist. Het zijn kleurrijke figuren in een complexe, overweldigende samenleving zonder eenduidige antwoorden. Gedreven door hun verlangens en worstelend met hun angsten proberen ze een manier te vinden om om te gaan met hun leven.
Het werk van regisseur Jessie L’Herminez is omschreven als interessant, gewaagd en betoverend. Na De Stoelen (2021) en Japanse Sprookjes (2023) is dit haar derde regie bij Toneelschuur Producties. Voor Dievenensceneert ze deze treurige en komische voorstelling vanuit haar kenmerkende fysieke speelstijl en laat ze zien hoe mensen zich spelend door het leven bewegen.
1 APRIL – 11 MEI 20
rollen: Gabi Nowotny en Erwin Tomason
IN DE PERS
DE VOLKSKRANT ★★★★☆
‘De kracht van het stuk zit niet alleen in Lohers weemoedige tekst, maar ook in het bevlogen spel. Vooral de monologen van een bejaarde man met een rollator (een geweldige performance van Nanette Edens), die terugblikt op een onvolmaakt leven als handelaar in verzekeringen, schuren en werken tegelijk op de lachspieren. Hetzelfde geldt voor Edens’ rol van een excentrieke vrouw (…)’ Ela Çolak
DE TELEGRAAF ★★★★☆
‘L’Herminez laat haar acteurs in een coherente regie een zorgvuldige balanceer-act uitvoeren met beweging en tekst. Waar je eerst nog naar allemaal individuen zit te kijken die weinig met elkaar van doen lijken te hebben, grijpen hun levens steeds meer in elkaar. Op een gegeven moment zelfs letterlijk, in een veelzeggende mooie scène. De droge humor – want er valt ook genoeg te lachen – maakt de pijn nog tastbaarder. Het leven gevat in een tragikomische poppenkastvoorstelling, dat is Dieven.’ Esther Kleuver
NRC ★★★☆☆
‘Andermaal toont L’Herminez zich een zeer stijlvast regisseur die haar vormkeuzes consequent doorvoert. Dat is evengoed een kwaliteit als een tekortkoming. Door het groteske spel komt er veel focus te liggen op de humor in Lohers collagestuk. Maar daardoor raakt de inherente tragiek van Lohers personages enigszins ondergesneeuwd. (…) Als (…) Nanette Edens als hoogbejaarde man mentaal instort vanwege het verlies van zijn zoon – is deze Dieven op zijn best, juist omdat je niet berekend bent overvallen te worden door verdriet dat zo intens is, en zo vreselijk eenzaam.’ Sander Janssens
HET PAROOL
‘Actrice Nanette Edens trekt je herhaaldelijk bij de les. Als hoogbejaarde man schuifelt ze voort achter haar rollator en declameert felle bevindingen over het menselijk falen. In deze passages is Dieven op zijn sterkst omdat het je confronteert met dat wat het leven soms is; ongelofelijk lelijk, verdrietig, ontzettend eenzaam.’ Gina Miroula
DE THEATERKRANT
‘Een heel rauw personage en voor mij een van de hoogtepunten is de oeroude man (gespeeld door Nanette Edens) die voortschuifelend achter een rollator zich eigenlijk al in het dodenrijk bevindt. Hij handelde in verzekeringen tegen overmacht, maar keerde nooit uit. Want overmacht weet hij altijd aan menselijk falen. Totdat hij bericht krijgt dat zijn zoon dood is. Kwam dat door overmacht? De man uit een geluidloze kreet van smart.’ Kester Freriks
- Productie Toneelschuur Producties
- Regie Jessie L’Herminez
- Tekst Dea Loher
- Vertaling Liet Lenshoek
- Spel Nanette Edens, Arthur Harshagen, Nick Livramento Silva, Mara van Vlijmen, Nimuë Walraven, Maurits Wijmenga
- Beeld + Geluid Pensive Vivifier
- Licht Casper Leemhuis
- Kostuum Lisanne Bovée
- Scenografie Jessie L’Herminez + Lisanne Bovée
- Advies dramaturgie Doke Pauwels
- Coaching scenografie Sanne Danz
- Regie assistent Sophie Dixon
- Licht assistent Catoo Lustig
- Campagnebeeld Annaleen Louwes + Esther Noyons
- Foto’s Sanne Peper